اینترنت ایران چرا اینقدر کند شده است؟


اینترنت ایران چرا اینقدر کند شده است؟

تاریخ: 1403/7/16 ساعت: 18:39 بازدید: 12

در هفته‌های اخیر، کاربران ایرانی به شدت از کندی سرعت اینترنت گلایه دارند. در حالی که وزیر ارتباطات افزایش حجم محتوای تولید شده را دلیل اصلی این مشکل می‌داند، اما شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) نظر دیگری دارند.

حملات سایبری گسترده؛ عامل اصلی کاهش سرعت

بر اساس اطلاعاتی که زومیت از شرکت‌های ISP به دست آورده است، حملات سایبری گسترده از نوع DDoS عامل اصلی کاهش سرعت اینترنت در ایران است. این حملات با اشغال حجم عظیمی از پهنای باند، باعث کندی شدید و اختلال در ارائه خدمات اینترنتی می‌شوند.

تایید شرکت‌های ISP

تمامی شرکت‌های ISP مورد بررسی، تایید کرده‌اند که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر حملات DDoS بوده اند. این حملات نه تنها پهنای باند را اشغال می‌کنند، بلکه فعال شدن سیستم‌های دفاعی در برابر آن‌ها نیز باعث مصرف بیشتر پهنای باند و در نتیجه کاهش سرعت می‌شود.

چرا حملات DDoS افزایش یافته است؟

یکی از دلایل اصلی افزایش حملات DDoS، گسترش استفاده از فیلترشکن‌های غیر استاندارد است. این فیلترشکن‌ها می‌توانند به راحتی به عنوان ابزار حمله در اختیار هکرها قرار بگیرند.

پاسخ وزارت ارتباطات

در حالی که شرکت‌های ISP به صراحت از حملات سایبری به عنوان عامل اصلی مشکل یاد می‌کنند، وزارت ارتباطات همچنان بر افزایش حجم محتوا تاکید دارد. تلاش‌های زومیت برای دریافت پاسخ دقیق‌تر از وزارت ارتباطات تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

نتیجه‌گیری

شواهد موجود نشان می‌دهد که حملات سایبری گسترده، عامل اصلی کندی سرعت اینترنت در ایران است. برای حل این مشکل، نیاز به تقویت زیرساخت‌های امنیتی و مقابله جدی با حملات DDoS است. همچنین، کاربران باید از استفاده از فیلترشکن‌های غیر استاندارد خودداری کنند تا از تبدیل شدن به ابزار حمله جلوگیری شود.