داستان تلاش ناموفق AMD برای خرید انویدیا


داستان تلاش ناموفق AMD برای خرید انویدیا

تاریخ: 1403/4/17 ساعت: 21:27 بازدید: 105

سال‌ها پیش، AMD قصد داشت انویدیا را که در آن زمان شرکتی نوپا بود، تصاحب کند. با اینکه امروزه ارزش بازار انویدیا از اینتل و AMD بیشتر است، اخیراً یکی از مهندسان سابق AMD در ایکس فاش کرد که زمانی که انویدیا یک شرکت نوپا بود، این شرکت تقریباً توسط AMD خریداری شده بود.

در اواخر دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی، AMD به فرصت رو به رشدی در بازار GPU پی برد و مذاکراتی را با انویدیا آغاز کرد که حتی به مراحل نهایی خود رسید. اما جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، به دلیل عدم تفاهم با مدیران AMD، تمایلی به ادغام نشان نداد.

هوانگ استراتژی بلندمدتی برای استفاده از GPU انویدیا در مدل اختصاصی و منبع بسته CUDA داشت و همچنین می‌خواست که در صورت خریداری شدن انویدیا توسط AMD، مدیرعامل شرکت ادغام‌شده باشد. این شرایط با سیاست‌های مدیران ارشد AMD همخوانی نداشت و در نهایت، AMD به جای انویدیا، رقیب خود یعنی ATI را خریداری کرد و برند Radeon را زیر مجموعه خود قرار داد.

مهندس سابق AMD می‌گوید: «در آن زمان، انویدیا تنها یک شرکت نوظهور تولیدکننده‌ی کارت‌ گرافیک بود و فقط علاقه‌مندان به بازی با آن آشنا بودند، اما ATI (که بعداً توسط AMD خریداری شد) سهم بیشتری از بازار داشت. AMD در آن زمان انویدیا را هرگز در حد و اندازه‌ی آرم و اینتل نمی‌دانست.»

اکنون این وضعیت به وضوح تغییر کرده است، به‌خصوص با افزایش تقاضا برای هوش مصنوعی. پردازنده‌های گرافیکی و ابررایانه‌های هوش مصنوعی انویدیا بر صنعت هوش مصنوعی تسلط دارند و شرکت‌هایی مانند AMD در تلاش هستند تا به سهم بازار انویدیا نزدیک شوند.