محدودیت‌های هوش مصنوعی در آیفون‌های قدیمی اپل


محدودیت‌های هوش مصنوعی در آیفون‌های قدیمی اپل

تاریخ: 1403/3/18 ساعت: 12:59 بازدید: 190

اپل قصد ندارد ویژگی‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی iOS 18 را در مدل‌های قدیمی آیفون، به‌جز آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس، ارائه دهد. این شرکت برای گوشی‌های آیفون سری ۱۶ و بالاتر، ویژگی‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی را توسعه داده و انتظار می‌رفت که با انتشار به‌روزرسانی iOS 18، این ویژگی‌ها به مدل‌های قدیمی نیز منتقل شوند. اما براساس گزارش‌ها، این ویژگی‌ها تنها در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس کار خواهند کرد.

مارک‌گورمن، کارمند بلومبرگ، می‌گوید که عملکرد‌های پایه‌ی هوش مصنوعی در iOS 18 روی همه‌ی دستگاه‌ها اجرا می‌شوند. اما ویژگی‌های پیشرفته‌تر نیاز به قدرت بیشتری برای پردازش دارند و به سرورهای اپل نیز وابسته هستند.

اپل در حال توسعه‌ی تراشه‌هایی است که قادر به اجرای ویژگی‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی در سرورهای خود هستند. این شرکت قصد دارد از تراشه‌های سری M برای پردازش هوش مصنوعی در سرورهای خود استفاده کند.

یکی از دلایلی که اپل ویژگی‌های هوش مصنوعی مبتنی‌بر رایانش ابری را به آیفون‌های بیشتر و قدیمی ارائه نمی‌دهد، زیرساخت‌های محدود است. سامسونگ و گوگل نیز بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی خود را در انحصار مدل‌های جدیدتر نگه‌ داشته‌اند.

بیشتر ویژگی‌های مبتنی‌بر متن باید به‌عنوان ویژگی‌های پایه طبقه‌بندی شوند که می‌توانند روی دستگاه‌هایی که iOS‌ 18 را دریافت می‌کنند، اجرا شوند. بنابراین، آیفون‌ ۱۱ و بالاتر، آیفون XS، آیفون XS مکس، آیفون XR، آیفون SE نسل دوم و آیفون SE نسل سوم ویژگی‌های پایه‌ی هوش مصنوعی را دریافت خواهند کرد.

گورمن می‌گوید که دریافت و اجرای ویژگی‌های پیشرفته و حتی پایه‌ی هوش مصنوعی به تراشه‌ی دستگاه بستگی دارد. حتی در آیپدها و مک‌ها نیز حداقل یک تراشه‌ی M1 یا نسخه‌ی جدیدتر نیاز است.