مسدود شدن سرویس‌های VPN در ترکیه


مسدود شدن سرویس‌های VPN در ترکیه

تاریخ: 1403/5/20 ساعت: 15:18 بازدید: 84

تعداد زیادی از سرویس‌های VPN در ترکیه از دسترس خارج شده‌اند. پس از فیلتر شدن اینستاگرام، ترکیه حدود ۲۷ سرویس VPN را مسدود کرده است. شهروندان ترکیه‌ای اکنون نمی‌توانند به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده دسترسی داشته باشند.

تا کنون هیچ‌یک از مقامات رسمی ترکیه در مورد دلایل مسدود شدن ناگهانی سرویس‌های VPN در این کشور اظهار نظری نکرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پیش‌تر در سخنرانی خود رویکرد شبکه‌های اجتماعی در خصوص محدود کردن یا حذف تصاویر چهره‌های سیاسی خاص از جمله اسماعیل هنیه را به شدت محکوم کرد و آن را «فاشیسم دیجیتالی» خواند.

تعداد زیادی از سرویس‌های VPN محبوب از جمله ExpressVPN، NordVPN و Surfshark اکنون در ترکیه در دسترس نیستند و به هیچ طریقی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. هر کدام از این سرویس‌ها میلیون‌ها کاربر دارند.

جالب است که مقامات NordVPN از دسترس خارج شدن سرویس خود در ترکیه را تکذیب می‌کنند و می‌گویند تا کنون هیچ اختلال قابل توجهی در خدمات خود مشاهده نکرده‌اند. ظاهراً تعدادی از سرویس‌ها از جمله Proton VPN همچنان در ترکیه قابل استفاده‌اند.

دیوید پیترسون، مدیر کل Proton VPN به تک‌رادار گفت که «استفاده از Proton VPN در ترکیه پس از فیلتر شدن اینستاگرام، ۹ برابر شد و سطح ترافیک در آخر هفته همچنان افزایش یافت؛ زیرا مردم به دنبال دور زدن فیلترینگ هستند.»